Prowadzenie działalności związanej z transportem drogowym osób lub rzeczy wymaga odpowiednich zezwoleń. Dotyczy to jednak wyłącznie przedsiębiorców, którzy przymierzają się do posiadania takiej firmy, a nie kierowców zawodowych.
Chcąc prowadzić działalność w zakresie krajowego i/lub międzynarodowego przewozu rzeczy lub osób, koniecznością jest posiadanie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego.
Zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego od 15 sierpnia 2013 roku zastępuje dotychczas obowiązujące licencje na przewóz krajowy rzeczy oraz w przypadku pozostałych rodzajów przewozów stosujemy zezwolenie i licencję.
Stosowne uprawnienia wydaje starosta właściwy dla miejsca zamieszkania przedsiębiorcy albo miejsca prowadzenia działalności gospodarczej lub dla międzynarodowego transportu drogowego biuro ds. obsługi transportu międzynarodowego.Chcąc uzyskać zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, należy spełniać wymogi określone w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady WE nr 1071/2009.
Jednym z warunków otrzymania zezwolenia jest certyfikat kompetencji zawodowej przewoźnika. Jego otrzymanie leży w gestii przedsiębiorcy (w przypadku wieloosobowego zarządu certyfikat może posiadać tylko jeden członek). Ewentualnie dopuszcza się, by dokument posiadała osoba uprawniona do zarządzania transportem na drodze umowy cywilno-prawnej. Certyfikat można uzyskać, zdając egzamin państwowy przed komisją.Zagadnienia obowiązujące na egzaminie związane są z szeroko pojętą wiedzą niezbędną przy prowadzeniu działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego. Uzyskanie pozytywnego wyniku gwarantuje otrzymanie certyfikatu kompetencji zawodowych.
Kolejnym krokiem jest posiadanie odpowiedniej zdolności finansowej, która pozwala na podjęcie oraz prowadzenie działalności. Koniecznością jest stworzenie rocznego sprawozdania finansowego (musi być potwierdzone przez audytora) oraz posiadanie dokumentów potwierdzających dysponowanie środkami pieniężnymi, akcjami lub innymi papierami wartościowymi, udzielenie gwarancji i poręczeń bankowych.
Ponadto przedsiębiorca musi złożyć oświadczenie o posiadaniu bazy eksploatacyjnej, tj. miejsca wyposażonego w odpowiedni sprzęt techniczny i urządzenia techniczne umożliwiające prowadzenie działalności transportowej w sposób zorganizowany i ciągły. W skład bazy wchodzi co najmniej jeden z następujących elementów: miejsce postojowe, miejsce załadunku, rozładunku lub łączenia ładunków, miejsce konserwacji lub naprawy pojazdów. Ważne jest także stworzenie wykazu posiadanych pojazdów oraz oświadczenie o zamiarze zatrudnienia kierowców.
Wymagane jest ponadto posiadanie dobrej reputacji. Będzie ona uznana, jeśli przedsiębiorca nie został skazany prawomocnym wyrokiem za przestępstwa spowodowane umyślnie (przede wszystkim w zakresie prawa handlowego, prawa o ruchu drogowym). O dobrej reputacji można mówić również wtedy, gdy na przedsiębiorcę nie nałożono więcej niż jedną prawomocną karę grzywny w zakresie prawa transportowego.
Istotną kwestią jest również dokonanie stosownej opłaty. Opłata wynosi 1000 złotych.