• 15

    12 2015

  • Asystent podatnika – pomoc na starcie w biznesie

Kto może skorzystać z asystenta podatnika

Każdy nowo rozpoczynający działalność mikroprzedsiębiorca od 1 stycznia 2016 r. we wszystkich urzędach skarbowych w kraju może skorzystać z usługi asystenta podatnika.

Asystenta podatnika wyznacza naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach podatku dochodowego w terminie trzech dni roboczych od dnia otrzymania wniosku od podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności gospodarczej jako mikroprzedsiębiorca.

Asystent podatnika będzie realizował swoje zadania przez okres nie dłuższy niż 18 miesięcy od dnia wydania podatnikowi potwierdzenia nadania numeru identyfikacji podatkowej.

Rodzaj usług świadczonych przez asystenta podatnika

Korzystanie z indywidualnej opieki asystenta podatnika przez podatników, po raz pierwszy rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej, zapewni podatnikom indywidualny dostęp do informacji niezbędnych dla prawidłowego realizowania obowiązków wynikających z prawa podatkowego. Pomoże zapobiec popełnianiu ewentualnych błędów i omyłek wynikających z niewystarczającej znajomości przepisów, stosowanych w administracji reguł i procedur postępowania.

Asystent podatnika służy podatnikowi ogólną informacją i wsparciem przede wszystkim w następujących obszarach:

Rozpoczęcie działalności gospodarczej – w zakresie:

  • formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych,
  • zwolnienia z podatku od towarów i usług, limitu obrotów,
  • właściwości miejscowej i rzeczowej organów podatkowych,
  • składania dokumentów drogą elektroniczną (e-Deklaracje),
  • stosowania oraz potwierdzenia profilu zaufanego ePUAP,
  • uzyskania zaświadczenia lub informacji o nadaniu NIP,
  • złożenia informacji o zgłoszeniu lub wycofaniu pełnomocnictwa,
  • limitów dotyczących stosowania kas rejestrujących, uzyskania numeru ewidencyjnego dla kasy rejestrującej, uzyskania zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej,
  • terminów składania deklaracji i informacji, terminów dokonywania wpłat podatków/zaliczek na podatek,
  • numerów rachunków bankowych urzędu skarbowego.

Informacja podatkowa – w zakresie:

  • czynności wykonywanych przez urzędy skarbowe – z wykorzystaniem stosowanych kart usług/kart informacyjnych,
  • uzyskiwania indywidualnej interpretacji prawa podatkowego.

Rozliczanie podatku – w zakresie:

  • uzyskania zwrotu podatku od towarów i usług,
  • zaliczenia wpłaty, nadpłaty lub zwrotu podatku na poczet zaległości podatkowych oraz bieżących i przyszłych zobowiązań podatkowych na wniosek podatnika,
  • stwierdzenia nadpłaty podatku, uzyskania zwrotu nadpłaty podatku.

Uzyskiwanie zaświadczeń – w zakresie:

  • zaświadczeń o niezaleganiu lub stwierdzającego stan zaległości podatkowych,
  • zaświadczeń o dochodach, przychodach, obrotach, formach opodatkowania,
  • innych zaświadczeń.

Inne zagadnienia – m.in. w zakresie:

  • zasad wnoszenia opłaty skarbowej,
  • uzyskania ulg w spłacie zobowiązań lub zaległości podatkowych,
  • uzyskania innych ulg przewidzianych przepisami prawa podatkowego,
  • zastosowania instytucji „czynnego żalu”,
  • obowiązków i praw podatnika w związku z kontrolą podatkową,
  • udzielania ogólnych informacji o rodzajach spraw prowadzonych przez inne organy i ZUS w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą podatnika.

UWAGA
Asystent podatnika nie jest doradcą podatkowym. Jego pomoc nie będzie obejmowała:

  • sporządzania pism i opinii,
  • prowadzenia ksiąg rachunkowych, ksiąg podatkowych i innych ewidencji dla celów podatkowych,
  • sporządzania zeznań i deklaracji podatkowych,
  • reprezentowania w postępowaniu przed organami administracji publicznej i w zakresie sądowej kontroli decyzji, postanowień i innych aktów administracyjnych.

Więcej na stronie

Źródło: Ministerstwo Finansów