• 25

    03 2015

  • Jak dbać o pracownika?

Newsweek: Jakie cechy powinien mieć dobry pracodawca?
MK: Dobry pracodawca zapewnia nie tylko odpowiednie wynagrodzenie oraz dodatkowe świadczenia, ale przede wszystkim zna potrzeby swojego pracownika, jest otwarty na dialog z nim, dostrzega drzemiący w nim potencjał. Dodatkowo poprzez odpowiednie programy szkoleniowo-rozwojowe, dba o zapewnienie rozwoju pracownikom. Dobry pracodawca ma połączoną strategię biznesową ze strategią HR, zna długoterminowe potrzeby z zakresu planowania zasobów ludzkich, kształtuje i rozwija przyszłych liderów oraz tworzy odpowiednie środowisko pracy oraz system wartości z którymi pracownicy firmy mogą się identyfikować.

Newsweek: Za co pracownicy cenią swoją firmę? Co jest dla nich najważniejsze?
MK: Każdy z nas ma inne potrzeby. Jeden poszukuje pracy dla pokrycia miesięcznych kosztów, inny szuka rozwoju, a jeszcze inny marzy o karierze zagranicznej i wspina się po szczeblach kariery w swoim życiu. Coraz większe znaczenie na rynku pracy mają dodatkowe świadczenia, które oferuje pracodawca. Organizacje muszą umieć przyciągać i utrzymać talenty. Jednak oferowanie wszystkich możliwych benefitów może być bardzo kosztowne, z kolei ich standardowy pakiet może nie zadowolić pracowników. Z badań Top Employers Institute wynika, że najlepszą praktyką jest zaoferowanie listy benefitów pozwalającej pracownikom dokonać własnego wyboru. To rozwiązanie nie tylko oferuje pracownikom dodatki dopasowane do ich potrzeb ale pozwala także skutecznie zatrzymać pracownika. Nasze badanie pokazuje, że firmy stosujące model kafeteryjny mają niższy poziom rotacji personelu.

Newsweek: A czym jest dobra atmosfera w miejscu pracy?
MK: Temat dobrej atmosfery można rozumieć jako szeroki temat kultury jaką tworzy pracodawca. Kultury polegającej na otwartości i transparentności swoich polityk poprzez tak jak już wspominałam dialog z nim, co w wpływa korzystnie na jego zaangażowanie. A z drugiej strony to przede wszystkim współpraca z ludźmi. Gdy traktujemy innych w sposób jaki sami chcielibyśmy być traktowani, wtedy atmosfera pracy w firmie powinna być dobra.

Newsweek: Co ma zrobić pracodawca, aby cenili go pracownicy, a jednocześnie nie był tyranem? Dawać przykład, nagradzać, karać?
MK: Pracodawca przede wszystkim powinien jasno komunikować cele, jakie są stawiane przed pracownikiem, być otarty na dialog w tym zakresie ale też tym samym powinien sumiennie rozliczać pracownika z powierzonych mu zadań. Menadżerowie powinni motywować pracowników, być dla nich przykładem, swoim zachowaniem przestrzegać obowiązujących wartości, a pracodawca powinien dostrzegać potencjał swoich ludzi. Poprzez kierowanie ich na odpowiednie tory kariery. Pracodawcy mogą zadać sobie pytanie: co otrzymują nasi pracownicy w zamian za ich czas, wysiłki i zaangażowanie? Odpowiedź może być: jasno określoną ścieżkę kariery, dobrą lokalizację, doskonałe świadczenia podstawowe itp.

Newsweek: Od jakiegoś czasu w sieci funkcjonują tzw. czarne listy pracodawców z różnych polskich miast. Co Pani sądzi o takich inicjatywach? Czy w rozmowach z Państwem pracodawcy kiedykolwiek się na nie skarżyli?
MK: Opinia pracowników jest bardzo ważna. Tego typu informacje na temat pracodawców powinny być omawiane przede wszystkim wewnątrz organizacji. Pracownicy powinni znać sposoby komunikacji o takich sprawach jak np. mobbing. O procedurach komunikacji tych delikatnych kwestii pracownicy powinni być szeroko informowani w firmie. Dobrym pytaniem do zastanowienia się tutaj jest; dlaczego pracownicy czują się swobodnie, by mówić o takich kwestiach anonimowo całemu światu, gdy mogliby bezpośrednio temat ten omówić w firmie z osobą zaufaną i może polepszyć swoją sytuację, jak i sytuację w firmie dla nowych pracowników? To zachowanie może świadczyć o braku zaufania w firmie, ale również o niewiedzy, z kim tak naprawdę temat ten powinien być omówiony. Dlatego według mnie firmy powinny szeroko komunikować, kto jest osobą zaufaną w firmie do tego typu kwestii. Gdy te informacje nie są jasne, możliwie, że dlatego powstają tego typu listy pracodawców.

 

Źródło – Newsweek