Twitter, dzięki swojej prostocie i dostępności, jest idealnym miejscem do rozpoczęcia budowania społecznościowego wizerunku firmy. Oczywiście myśląc o social mediach, pierwsze, co przychodzi do głowy, to obecność na Facebooku, ale korzystanie z Twittera może przynieść znacznie większe korzyści wizerunkowe. Z serwisu korzystają dziś 302 miliony czynnych użytkowników, którzy wysyłają w świat 500 milionów ćwierknięć (tweetów) dziennie. To ogromna grupa aktywnych osób, nastawionych na poznawanie świata i głodnych informacji – również tych dotyczących produktów i usług.
– Od początku istnienia Twittera skorzystały na tym liczne marki, które nauczyły się wykorzystywać tę platformę do nawiązywania interakcji ze swoimi klientami i zdobywania szerokiego zasięgu. Jednocześnie Twitter stale zwiększa liczbę użytkowników, pośród których największą grupę stanowią młodzi ludzie, a blisko 99 proc. korzystających bierze udział w podejmowaniu decyzji zakupowych. To silna i stale rosnąca grupa potencjalnych klientów – mówi Rafał Janik, dyrektor zarządzający 140 Media Agency, oficjalnego partnera Twittera w Polsce.
Dodaje, że każda firma, nawet niewielka, nie włączając się w tę komunikację, traci na własne życzenie ogromny potencjał: rozwoju biznesu i kształtowania jego pozytywnego wizerunku.
Z ust do ust
Twitter to medium, które opiera się przede wszystkim na bezpośrednich interakcjach i relacjach międzyludzkich.
– To powód, dla którego nie warto wykorzystywać obecności na Twitterze wyłącznie do nadawania powtarzalnych komunikatów reklamowych czy zwiększania przekierowań na stronę internetową. Największym potencjałem Twittera jest rozmowa i to na niej warto zbudować strategię komunikacji w tym medium – deklaruje Rafał Janik.
Dzięki rozwojowi nowego sposobu tworzenia, rozpowszechniania i odbierania przekazów, polegającego na ich demokratyzacji, Twitter umożliwił dystrybucję treści każdemu – natychmiastowo i bez ograniczeń. Można śmiało stwierdzić, że w naszych czasach wszystko, co dzieje się na świecie, ma swoje odzwierciedlenie w rozmowach na Twitterze. Ludzie rozmawiają tu o tym, co jest dla nich ważne, i o tym, co dzieje się wokół. Codziennie pojawiają się tysiące nowych tematów, do których każdy – czy to początkujący użytkownik, globalna marka, czy mała firma – może się włączyć w dowolnej chwili, a każda taka dyskusja może stać się okazją do zaistnienia w świadomości potencjalnych klientów.
Magiczny znaczek #
Włączenie się do konwersacji na modny temat jest łatwe dzięki hashtagom, czyli frazom będącym kluczem do komunikacji na Twitterze. Pozwalają one skanalizować dyskusję wokół danego tematu, co z kolei pozwala szybciej wejść w interakcję i sprawdzić zainteresowanie danym tematem wśród użytkowników. Hashtagi nie są już zarezerwowane dla języka nastolatków, o czym może świadczyć popularność tematów związanych z ostatnimi wyborami prezydenckimi (#debata, #wybory2015, #JOW, #PBK, #Duda, #Kukiz) i ich stała obecność w trendach, czyli najpopularniejszych tematach rozmów na Twitterze.
– Wielkie marki już dawno odkryły potencjał hashtagów i możliwość włączenia się w dyskusję w każdej chwili, jednak również pośród mniejszych firm działających na polskim rynku można znaleźć przykłady takich, które wiedzą, jak rozmawiać ze społecznością. Wspomniane wcześniej hashtagi, związane z wyborami prezydenckimi w 2015 roku, stały się dla marek początkiem interesującej dyskusji z użytkownikami. Sklep Koszulkowo.com zaprojektował na okazję #wyborów2015 specjalną wyborczą koszulkę, którą promował na Twitterze, a polska firma Diamond Cosmetics nawiązywała m.in. do #debata, pisząc, że wybór z grona 10 uczestniczących w niej kandydatów na prezydenta to nic w porównaniu z trudnościami wyboru odpowiedniego odcienia lakieru do paznokci spośród szerokiej oferty sklepu – opisuje dyrektor zarządzający 140 Media Agency.
Obie wspomniane marki niemal codziennie uczestniczą w dyskusjach wokół popularnych tematów, takich jak #Matura2015, #RoyalBaby czy #StarWarsDay. To naturalna okazja dla marek czy drobnych przedsiębiorców do włączenia się w rozmowę między użytkownikami, a dodatkowo „podłączenie się” z komunikatem (również reklamowym lub zawierającym odnośniki do strony firmy) pod aktualny hashtag zwiększa zasięg postów do szerokiego grona osób szukających informacji na dany temat. Warto jednak pamiętać, że samo tweetowanie na modny temat nie wystarczy.
Oprócz wsparcia sprzedaży małej firmy, Twitter może też służyć budowie pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa. Na polskim rynku zasadę tę świetnie wykorzystuje firma DMG Herbaty, prowadząca w Gdańsku dwa niewielkie sklepy z kawą, herbatą i akcesoriami do ich zaparzania. Poza tweetami promocyjnymi DGM regularnie dzieli się ze swoimi śledzącymi wiedzą z zakresu przyrządzania i podawania napojów czy ciekawostkami dotyczącymi poszczególnych gatunków naparów i ich historii, budując dzięki temu wizerunek pasjonata.
„Darmowe” wykorzystanie Twittera można dodatkowo wesprzeć działaniami „komercyjnymi”, mało tego – tańszymi niż na Facebooku, a równie skutecznymi.
– Firmy obecne na Twitterze mogą skorzystać m.in. z promowanych tweetów, które wyświetlają się wybranym użytkownikom na ich osi czasu, promowanych kont umożliwiających szybkie zbudowanie społeczności zaangażowanych użytkowników zainteresowanych marką lub z promowanego trendu, który pozwala pozycjonować wybrany temat przez 24 godziny obok trendów – mówi Rafał Janik.
Twitter to potężna platforma, która daje liczne możliwości przedsiębiorstwom o różnorodnych profilach i grupach docelowych. Warto to pamiętać…
Źródło – Forbes