Obywatel.gov.pl to źródło informacji o usługach, które państwo świadczy dla obywateli. Ideą portalu jest podejście, iż każda sprawa, którą obywatel chce załatwić w urzędzie, jest traktowana jak wykonywana usługa. Aby zapewnić ich szybkie i sprawne wykonanie, usługi te są zbierane w jednym miejscu. Na stronie zamieszczone zostały przystępne opisy, co należy zrobić, co przygotować, gdzie pójść, a co można załatwić bez wychodzenia z domu. Obecnie znajduje się tu kilkadziesiąt najpopularniejszych usług świadczonych przez administrację publiczną. Serwis będzie dalej rozwijany, aktualizowany oraz uzupełniany o kolejne usługi.
Struktura strony systematyzuje usługi administracji publicznej według obszarów. Opisy usług zostały przygotowane przez merytorycznych pracowników ministerstw i jednostek podległych. Prezentowane w portalu usługi są opatrzone kartami informacyjnymi, dzięki którym obywatel otrzyma informację nt. wymaganych dokumentów, terminów i ewentualnych kosztów. Karty informacyjne stworzone są na podstawie szczegółowych procedur administracyjnych, jednak napisane są językiem zrozumiałym dla każdego. Na portalu znajdują się również karty, których celem jest przybliżenie obywatelom funkcjonowanie 19 wybranych rządowych portali tematycznych, w tym m.in. portalu Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej (CEIDG), Geoportalu czy ZUS.
Obecnie działa wersja beta serwisu – czyli pierwsza wersja, którą będzie uzupełniana i ulepszana. Opisy, które zostały umieszczone są aktualne i wiarygodne. Zbierane są również opinie obywateli i inne dane, aby serwis w jak największym stopniu odpowiadał oczekiwaniom użytkowników.
Serwis Obywatel.gov.pl powstał jako część programu pl.ID, który jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (7. Oś priorytetowa – Społeczeństwo informacyjne – budowa elektronicznej administracji) i współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Źródło: Portal Innowacji
Autor: Paweł Chaber