• 04

    01 2019

  • Strategiczna lokalizacja

W lipcu 2017 roku firma Whirlpool otworzyła w Łodzi Centrum Usług Wspólnych dla Finansów. O celach strategicznych spółki rozmawiamy z Andreą Marciandim, dyrektorem CUW Whirlpoolana Europę, Bliski Wschód i Afrykę.

Rok temu odbyło się uroczyste otwarcie CUW. Dotychczas Whirlpool był znany jako producent. Czy to nowy globalny trend, polegający na rozszerzeniu zakresu działalności o centra finansowe?

W 2014 roku Whirlpool przejął spółkę Indesit, jednego ze swoich głównych konkurentów w Europie, i stał się liderem na rynkach większości europejskich krajów. W związku z przejęciem spółka musiała ponownie rozważyć swoją strategię Usług Wspólnych, zintegrować ośrodki i zespoły do spraw dostaw,a wreszcie – zracjonalizować bieżące wykorzystanie zasobów.

Przy współpracy z firmą KPMG przeprowadziliśmy głęboką analizę działalności Usług Wspólnych i opracowaliśmy uzasadnienie biznesowe centralizacji Usług Wspólnych w jednym, odrębnym CUW.

Jaka była główna przyczyna uruchomienia CUW w Łodzi?

Polska to bezapelacyjnie numer jeden w Europie, a do tego znajduje się wśród pierwszej piątki krajów na całym świecie, jeśli chodzi o sektor Usług Wspólnych. Natomiast Łódź w szczególności oferuje wysoce wykwalifikowane i doświadczone kadry, a także rozwiniętą infrastrukturę.Dodatkowo Polska znajduje się w samym centrum strategii spółki dla Europy,Bliskiego Wschodu i Afryki, zarówno w kwestii pozycji na rynku, jak i zasobów przemysłowych. Niebagatelne znaczenie ma również wysoki wzrost PKB Polski wciągu ostatnich kilku lat. Wreszcie firma Whirlpool zdecydowała się skorzystać z istniejącego zespołu, który już działa w Łodzi w jednym z czterech ośrodków dostawczych.

Jak ocenia Pan współpracę z Urzędem Miasta Łodzi? Czy otrzymaliście wsparcie?

Zawsze jesteśmy zadowoleni z jakości naszej współpracy z władzami miasta Łodzi. Mamy z nimi bezpośredni i ciągły kontakt oraz możemy liczyć na wsparcie w wielu dziedzinach, na przykład kadry, społeczna odpowiedzialność biznesu, relacje biznesowe. Łódź to miasto otwarte na inwestorów.

Jakie rejony geograficzne obsługuje centrum?

Centrum obsługuje cały obszar EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka), a obecnie świadczymy usługi 44 różnym podmiotom prawnym w 28 krajach.

Ile osób zatrudnia obecnie centrum?

Centrum zatrudnia około 290 osób, przy czym średnia wieku pracownika to 30,7 roku. Jeśli chodzi o różnorodność, niemal 70 proc. zespołu to kobiety, a w centrum pracują osoby z 14 różnych krajów.

Czy współpracujecie z łódzkimi uczelniami w zakresie edukacji nowych kadr? Czy planujecie rozszerzyć zespół?

Współpracujemy z uczelniami w Łodzi, zarówno w zakresie rekrutacji i targów pracy, jak i edukacji zawodowej. Na przykład bierzemy udział w Akademii Kompetencji, kiedy to pracownicy firmy Whirlpool prowadzą dla studentów darmowe warsztaty z wielu dziedzin.

Jaka jest polityka firmy w zakresie dbania o pracowników? Jakie działania podejmujecie, aby Wasi pracownicy byli zadowoleni?

Po pierwsze, oferujemy konkurencyjny pakiet świadczeń. W jego skład wchodzą ubezpieczenie zdrowotne, kursy językowe, szkolenia zawodowe, ale także wspieranie aktywności sportowej i wiele innych działań. Po drugie,zainwestowaliśmy w najlepszą w swojej klasie przestrzeń biurową, w której połączyliśmy wysokiej jakości umeblowanie i sprzęt z obszarami wspólnej pracy,w pełni wyposażonymi kuchniami i strefami relaksu – jest to tak zwane Zwycięskie Stanowisko Pracy Whirlpool. Wreszcie utworzyliśmy Komitet do spraw Zaangażowania, który pracuje nad zaangażowaniem pracowników i dba o to, by ich zadowolenie znajdowało się na liście zadań kierownictwa.

W ramach aktywności sportowej założyliśmy drużynę biegaczy i zostaliśmy sponsorami trzech wydarzeń biegowych, w tym biegu ulicą Piotrkowską Rossmann Run oraz Łódź Business Run.

A co z zasadami społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR)? Czy są one istotne dla spółki? Proszę podać przykłady.

Społeczna odpowiedzialność to jeden z filarów globalnej strategii firmy Whirlpool.

W rejonie EMEA naszą działalność w tym zakresie skupiamy w trzech obszarach: dostępu do żywności i oszczędności żywności, mieszkalnictwa oraz zatrudnienia młodych ludzi. Firma Whirlpool jest bardzo aktywna w zakresie inicjatyw CSR oraz wsparcia dla lokalnych społeczności. W 2017 roku przeprowadziliśmy nasze pierwsze działanie CSR, podczas którego zbieraliśmy podarunki dla jednego z domów dziecka w Łodzi.

W 2018 roku nasi pracownicy brali udział w sprzątaniu gór oraz wydarzeniu Fotel Szefa we współpracy z Akademią Przyszłości. Zaplanowaliśmy też kolejne inicjatywy CSR na pozostałe miesiące bieżącego roku. Podobnie jak wszystkie nasze placówki w obszarze EMEA,zamierzamy również wziąć udział

w Dniu Społeczności, poświęcając nasz czas i zasoby na wspieranie lokalnej społeczności. Działania są zaplanowane na wrzesień.

Jak widzi Pan przyszły rozwój firmy w Łodzi?

Historia Łodzi jest pełna zarówno dobrych, jak i złych okresów gospodarczych. Dlatego cieszymy się, że ostatnie lata przełożyły się na jej dynamiczny rozwój.

Łódź jest obecnie atrakcyjna nie tylko dla firm opracowujących działania produkcyjne. Jest to coraz poważniejszy ośrodek biznesowy dla centrów usług biznesowych. Obecność globalnych marek w mieście stanowi tego najlepszy dowód. A firmy wciąż pracują na tę obecność – dzięki przyjaznej, zrównoważonej polityce miasta oraz władz regionu, a także silnym związkom z uczelniami, które pośredniczą w kontaktach z młodymi, utalentowanymi i chętnymi do rozwoju pracownikami. Łódź pracuje na to, by znaleźć się wśród najlepiej prosperujących miast w Polsce, takich jak Kraków czy Wrocław. Wierzymy, że to się może udać wciągu najbliższych 5–10 lat.

Z punktu widzenia naszej firmy – Łódź pozostanie centralnym punktem w strategii firmy Whirlpool dla Polski, w którym znajduje się jeden z głównych zakładów produkcyjnych firmy, a także Centrum Usług Wspólnych na Europę, Bliski Wschód i Afrykę.

Zdjęcia: Paweł Ławreszuk


Ten oraz inne artykuły dostępne są w najnowszym nr 5 (21) 2018 Łódź Kreuje Innowacje.