• 26

    10 2018

  • Miasto wielkich perspektyw

Dobry wizerunek miasta i regionu to większa szansa na przyciągnięcie inwestorów. Samorządowcy coraz częściej sięgają po sprawdzone narzędzia budujące atrakcyjność miast i coraz bardziej świadomie korzystają z możliwości, jakie daje marketing terytorialny.

Chlubnym przykładem jest Łódź, która w połowie sierpnia bieżącego roku rozpoczęła wyjątkową ogólnopolską kampanię promocyjną „Mobilna Łódź”.

 

W DRODZE

Przez trzy miesiące kolorowy, multimedialny pojazd z wizerunkiem jednorożca odwiedzi 30 miast w całej Polsce. Będą to zarówno te znacznie oddalone od Łodzi, jak np. Gdańsk, Gdynia czy Białystok, jak i najważniejsze miasta regionu, m.in. Pabianice, Łowicz, Kutno, Piotrków Trybunalski i Sieradz. Na trasie znalazły się także Kielce, Częstochowa, Płock, Toruń i Bydgoszcz. Ostatnim przystankiem na trasie mobilnego pojazdu będzie Warszawa. To wydarzenie zostało zaplanowane na 30 października.

CIEKAWY PRZEKAZ W ATRAKCYJNEJ FORMIE

Na cele przeprowadzenia tej wyjątkowej kampanii informacyjnej zaprojektowano specjalny pojazd, który w miejscu stacjonowania powiększa swoją kubaturę i tworzy przestronne, nowoczesne i wygodne wnętrze. Na 37 mkw. mobilnej przestrzeni wystawienniczej, wyposażonej w urządzenia multimedialne, każdy gość może samodzielnie szukać interesujących go informacji. Jeśli zechce dowiedzieć się więcej, odpowiedzi udzielą animatorzy. Zajmą się oni również dziećmi, żeby rodzice mogli zapoznać się z tym, co oferuje Łódź, podczas gdy one skorzystają ze strefy aktywizacji.
W każdej lokalizacji zostaną przeprowadzone warsztaty „Dobre praktyki rekrutacyjne”, które poprowadzi ekspert ds. rekrutacji. Na przygotowanych wewnątrz pojazdu ekranach multimedialnych można m.in. sprawdzić swoją wiedzę o Łodzi, rozwiązując specjalnie opracowany quiz. Na stole z ekranem multimedialnym znajduje się mapa, na której zaznaczono zarówno te obiekty, które warto zobaczyć w czasie pobytu w mieście, jak i te, które są istotne z punktu widzenia ludzi rozważających zmianę miejsca zamieszkania, czyli atrakcje turystyczne i miejsca rozrywki, szpitale czy placówki dydaktyczne.
Jest również możliwość zapoznania z historiami ludzi, którzy już podjęli taką decyzję. Odwiedzający mogą obejrzeć krótkie filmiki nakręcone z pracownikami łódzkich firm, którzy opowiadają o swoim życiu w tym mieście.
Ciekawym narzędziem jest kompetencjometr. Po wpisaniu ogólnych danych na swój temat, takich jak np. wiek, wykształcenie, staż pracy czy dotychczasowe doświadczenia, można się dowiedzieć, jakie firmy w Łodzi byłyby zainteresowane poznaniem danej osoby.
Kolorowy, przyjazny pojazd zachęca do zobaczenia tego, co znajduje się wewnątrz, a namalowany jednorożec przyciąga uwagę nie tylko dzieci, lecz także dorosłych. Pomysł na motyw jednorożca na autobusie ma swoją historię. Kilka lat temu w Łodzi wybudowano kolorowy przystanek z witrażowym dachem, który przez łodzian bywa nazywany stajnią jednorożca. Miejsce jest lubiane przez wielu mieszkańców i budzi w nich pozytywne skojarzenia, więc organizatorzy kampanii postanowili ten fakt wykorzystać. Niedługo w Łodzi stanie też pomnik jednorożca. Już pracują nad nim japońscy artyści.

PRZYJAZNE MIASTO

Kampania realizowana z inicjatywy Biura Obsługi Inwestora i Współpracy z Zagranicą stanowi odpowiedź na potrzeby łódzkiego rynku pracy. Jej celem jest zbudowanie wizerunku Łodzi jako przyjaznego miasta do pracy i życia, a także zaprezentowanie łódzkich pracodawców.

– Chcemy przełamywać stereotypy na temat naszego miasta i pokazywać jego nowoczesny potencjał, a jednocześnie zachęcać do studiowania, szukania pracy i przestrzeni do życia młodych ludzi z innych regionów kraju. Prezentujemy nowe oblicze i wizerunek Łodzi jako miasta atrakcyjnego, oferującego wiele możliwości rozwoju oraz kariery zawodowej i wzbudzającego pozytywne emocje – powiedziała prezydent Łodzi Hanna Zdanowska.
Kampania jest jednym z elementów promocji regionu łódzkiego. Wiedza o potencjale i ofercie biznesowej łódzkich przedsiębiorstw nie jest powszechna. – Celem kampanii jest także pokazanie Łodzi jako miasta nie tylko przez pryzmat danych statystycznych i liczbowych przemawiających na jej korzyść, lecz także poprzez wysoką jakość życia, przejawiającą się w tym, że ma ona unikalną architekturę, odbywa się w niej wiele wydarzeń, festiwali – mówi Agata Ślusarczyk, kierownik Oddziału ds. Marketingu Inwestycyjnego w Biurze Obsługi Inwestora i Współpracy z Zagranicą UMŁ.
– Nie trzeba wydawać milionów, aby osiągać założone cele marketingowe. Wiedzą to już miasta i regiony, które coraz częściej konsekwentnie i w przemyślany sposób realizują swoje działania promocyjne. Marketing terytorialny wszedł wreszcie w fazę dojrzałości – powiedział Robert Stępowski, ekspert w zakresie marketingu terytorialnego. I ta wypowiedź najlepiej podsumowuje działania, które w tej dziedzinie podjęły władze Łodzi. •


Kampania informacyjno-promocyjna „Mobilna Łódź” jest realizowana w ramach projektu „Internacjonalizacja gospodarcza przedsiębiorstw z regionu łódzkiego poprzez dedykowane działania promocyjne i terytorialny marketing gospodarczy”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014–2020


Ten oraz inne artykuły dostępne są w nr 4 2018 Łódź Kreuje Innowacje.